Sista kvällen...

2010-07-30 KL: 21:28:53

Sista dagen på Öland fick vi lite solsken:)

Vi började dagen med ett besök på Solliden, jag blev glatt överraskad...det var jätteroligt att få se den vackra trädgården och slottet, så välskött det var. Men det är väl inte så konstigt, det är väl en trädgårdmästare som sköter om det där hela dagarna. Vackert var det iallafall och väl värt ett besök.
Sen fortsatte vi till Köpingsvik där låg vi på stranden och solade ett tag, Vilma tog ett dopp men det var bara hon som vågade sig i.
På eftermiddagen efter vi ätit åkte vi och spelade minigolf på en jättefin och annorlunda minigolfbana. Julia vann och fick en choklakaka som första pris:)

Nu sitter vi här på vandrarhemmet och har precis grillat korv, sista kvällen, imorgon åker vi hem.

Vi har hunnit med en hel del dom här dagarna så det känns helt ok att åka hem. Synd bara att vi inte fick några dagar med super väder så vi kunde ha tillbringat lite tid på alla vackra badstränder som finns här på Öland.
Men vi har fått se den vackra naturen, Borgholm, Solliden, Långe Jan, ätit rökta räkor och makrill, shoppat, besökt flera restauranger, badat...och som sagt sett en hel del av ön, längst upp i norr och längst ner i söder har vi varit.
Har jag glömt något?
Vet inte...kanske...men bra har vi haft det och nu bär det snart av hemåt.

Vi hörs i Sundsvall!

...mera Öland!

2010-07-29 KL: 13:00:28

Zzzzz....i baksätet...verkar vara intressant biltur!?

Böda hamn...

Långe Jan...

Antonia och Vilma längst upp på fyren...

Inget badväder i dag heller så vi är ute och åker och tittar oss omkring. Men nu är jag urless på den här "roadtrippen" och det tror jag dom flesta av oss är så nu blir det Borgholm:)

Byxelkrok, Böda, Långe Erik (nästan, det var så lång bilkö dit så vi vände), Färjestaden och käkade pizza och idag Långe Jan....snacka om att man är less på bilåkning!!!
Hoppas på lite shopping och något gott att äta nu då vi kommer fram till Borgholm.

Vi hörs!

Öland....

2010-07-28 KL: 11:02:20

Middag i trädgården....

Vilopaus vid havet....

Så är vi då på Öland, vi kom igår eftermiddag.
Vi bor på ett vandrarhem som heter Mörby i Mörbylånga, ett helt ok vandrarhem. Lite slitet men det duger då man vill ha lite billigare boende än hotell.
Vi är ute och åker nu, sitter alltså i bilen och bloggar. Man måste ta vara på tiden;)...det är fullt upp hela tiden.
Igår åt vi middag i trädgården på vandrarhemmet, vi passade på att käka där då det var fint väder så vi kunde sitta ute och njuta. Vi har pool också så vi tog oss ett dopp efter maten, Vilma badade både före och efter...den lilla fisken.
Sen gick vi en promenad ner till havet och kollade runt lite, det var ett underbart väder och idag har vi (än så länge) klarat oss från regn.

Näää, nu har jag inte tid längre.
Vi höres!

Stockholm....

2010-07-26 KL: 21:00:28

Fika på Bibloteksgatan...

Vy från Mosebacke där vi tog en drink på kvällskvisten....
Middag på Drottninggatan...

Antonia äter middag efter en lång shoppingrunda...

Julia och Antonia på tunnelbanan på väg tillbaka till hotellet...

Ja men så har vi tillbringat två dagar i huvudstaden och sitter nu på hotellrummet och myser framför tv:n.
Vi har klarat oss från regn, vilket är oerhört skönt. Det har varit molnigt men varmt så vi klagar inte, eftersom vi har gått på stan i dag och shoppat så passar det vädret perfekt. Det hade varit olidligt om solen hade strålat från en blå himmel, då vill man ju bara ligga och pressa på någon strand. Men nu då vi ska till Öland vill vi förstås ha strålande sol...men det ser inte så lovande ut.
Igår var vi på Skansen, jag minns inte när vi var där sist. Jag kommer faktiskt inte ihåg ifall vi har varit där med Vilma...fast det tror jag att vi har, vore konstigt annars tycker jag. I alla fulla fall så var vi dit igår och Vilma tyckte att det var roligt men jag tror inte de andra ungdomarna uppskattade det så mycket. Men, men...nu har vi gjort det och som jag sa till "kidsen" nu behöver dom inte gå dit förrän dom får egna barn som dom ska visa det underbara Skansen. Men nääää...det skulle dom inte göra. Visa sina barn alltså.

Nu ser vi fram emot en god hotellfrukost imorgonbitti och sen drar vi vidare till Öland.

Packning pågår!

2010-07-24 KL: 19:56:03
Nu har vi precis avnjutit ännu en grillmiddag, det har blivit rätt många sånna den här härliga sommaren.
Ska snart äta lite efterätt, jordgubb/rabarberpaj och glass och se lite på tv.

Vi har packat bilen, det mesta är klart, för imorgonbitti åker vi till Stockholm och sen på tisdag åker vi vidare ner till Öland. Ska bli så härligt men jag såg precis vädret och det ser inte lovande ut. Imorgon blir det hällregn...fy så typiskt. Vi hade tänkt gå på Skansen imorgon men blir det hällregn måste vi nog hitta på något annat.
Så lite orolig är jag nu att vi ska få regn och dåligt väder då vi ska på Öland, där vi tänkt sola, bada och turista för första gången. Man vill ju vara ute och se sig omkring i de vackra omgivningarna som man hört om så mycket, så just nu är min högsta önskan att det ska komma in ett högtryck hela nästa vecka....snälla väderguden...jag kan ta regnet sedan men inte den här veckan är du snäll;)

Ha de gott, nu ska jag chilla framför tv:n!

Torbjörns födelsedag!

2010-07-22 KL: 23:52:28

Jodå, jag är kvar...jag har inte rymt...de är bara så att sommaren pågår för fullt där ute.

Vi är tillbaka i stan och idag har det varit regnigt men varmt, så jag passade på att städa. Det var ett tag sen så det behövdes verkligen, känns så himla skönt då det är städat och rent men det tråkiga är att man måste snart göra om samma prosedur igen...det är ju inte rent så många dagar;)
T har snickrat på ett nytt balkongräcke och varit iväg på tippen med en massa skrot.

Sen mot eftermiddagen klarnade det upp igen och det blev en fin kväll. Vi hade bestämt att vi skulle åka ut till Skatan och fira T eftersom han fyller år idag. Ringde för säkerhetskull ut för att höra om det fanns något bord ledigt. Nä, tyvärr det var fullbokat...shit, jag som sett fram emot det hela dagen.
Vi åkte ner mot stan för att käka på en restaurang där men då vi var på väg ner så kände jag att...näää, på stan vill jag inte då det är en sån härlig kväll.
Jag vill till haaaavet...jag vill se vatten!!!!
Så vi chansade och åkte ut på Alnön för att se om det var något bord ledigt på "Vindhem". Turen var med oss för det fanns bord ledigt i solen och vi kunde käka och ge T presenter.
Hääärligt! Vi har verkligen vackra ställen häromkring, ibland glömmer man bort det.
Men man kan faktiskt åka runt på sin egen hemort och hitta underbara platser. Oftast då man planerar för semester så tänker man att man måste åka någon ananstans för att uppleva saker och vackra ställen, fast vi egentligen har så många fina ställen som vi kan besöka här i våran egen hembygd.
Precis då vi var färdig för att ge oss av kom det in ett stort mörkt moln...så vi hade verkligen turen på vår sida ikväll trots att vi inte fick plats i "Skatan".
Vi åkte runt lite där ute och kikade, det är verkligen vackert vid havet, sen åkte vi in mot stan och gick på bio "Knight and Day". Den var helt ok, T tyckte att det var den bästa filmen han sett på länge.

Nä nu blir det sängen och kanske jag hinner läsa ut boken innan jag somnar:)
Tjingeling!

Vi fortsätter att semesterfira....

2010-07-17 KL: 20:37:57

Vi bara fortsätter att semesterfira oss i Gissjö.
Idag har vi solat, bakat glödhoppor till lunch, haft besök av fikagäster, badat, rökt och ätit abborre som vi fångat själv, tvättat oss i sjövatten....ja vi har helt enkelt levt semesterliv i Gissjö...det är så här man gör då;)

Hoppas ni har de gott i sommar Sverige.
Semester är hääääärligt!

Första semesterdagen!

2010-07-16 KL: 22:53:44
Så är då den första semesterdagen över och den blev helt ok. Vi åkte upp till Gissjö till stugan efter lite städ och packning. Här var det sol och moln men mot kvällen klarnade det upp och blev en jättefin kväll.

Vilma och T har badat som vanligt, Morfar och Thomas var ut och drog upp sju aborrar som dom ska röka imorgon och vi andra har väl mest bara slappat i solen.
Efter att vi hade ätit så åkte Måns och Anton ut och fiskade och dom fick också fisk...så visst nappar det;)

Lite sommarbilder från idag...visst är det härligt här i Gissjö då solen skiner och det är varmt, då finns det inget ställe som är bättre att vara på. Men är det kallt och regnigt då får jag lappsjuka och vill bara tillbaka till stan:)
Tur man har det bästa av två världar...iallafall i mitt tycke...både staden och landet. Fast i ärlighetens namn så börjar jag mer och mer att längta ut mot landet, fast å andra sidan vill jag ha det bekvämt. Så ska jag bo på landet så ska det ta mig högst 15 min till stan annars får det va.
Ja, ja lite kluvet men så är det. Än så länge har jag inga som helst planer på att överge vårat hus i stan.

Semester är häääärligt!

SEEEEEEMESTER!!!!!

2010-07-15 KL: 19:07:26

Bild 1 & 2: vårat stenparti där vi gjort en damm och ett vattenfall men nu växer det och frodas så snart ser man inte vattenfallet.
Bild 3: Vilma äter sockerärtor i våran lilla köksträdgård.

Nu är det semester...äntligen!
Det känns nästan lite overkligt att man inte ska åka till jobbet på fyra veckor...men skönt ska det bli och jag ska njuta i fulla drag:) Hoppas bara att det fina vädret fortsätter.

Ja annars så har det inte hänt mycket, jag har jobbar sju dagar i sträck och på kvällarna har man suttit ute och njutit av sol och värme. T och Vilma har badat i massor, idag hade dom varit och köpt ett "snorklingset" till Vilma. Så idag har dom tränat på snorkling, Vilma är en baddare i vattnet så det gick ju som en dans.

Nä nu måste jag kolla vad det blir för väder imorgon...ska vi åka till stugan eller ska vi stanna i stan...de e frågan!
Och med dessa i-lands problem tänker jag leva med i fyra veckor framöver...ingenting annat kommer jag att bry min lilla hjärna i.
Ha e gott!
Tjingeling!

Ännu en härlig sommardag då jag måste jobba!

2010-07-12 KL: 20:59:17
Efter jobb och middag åkte vi iväg för att ta ett kvällsdopp på Fläsian. Men fy vad kallt det var i havet men det var underbart att ligga på stranden i kvällssolen. Vilma badade förstås.

Igår kväll brann ett hus ner här i området, stackars människor. Som tur var blev det inga personskador, de var bortresta förutom dottern då men hon var inte hemma vid tillfället. Tänk om det skulle ha hänt på natten då hon låg ensam hemma och sov...hemska tanke!

Imorgon åker Vilma till Stockholm med Vera och Gunnar, dom åker tidigt. Klockan 06.08 går tåget från Sundsvall, sen kommer dom hem vid 22-tiden. Så dom blir bara borta över dagen, först så blir det besök på Gunnars arbete (han jobbar i Stockholm) och käka lunch där och sen så ska dom roa sig kungligt på Gröna Lund:)

Måns "lanar" för andra natten i rad och vänder på dygnen...blir man tokig eller blir man tokig!!! Men det är bara att härda ut och hålla tummarna att dom snart ska växa ur "slyngel åldern"...eller vad man nu ska kalla det. Om ungdomarna ändå kunde få sommarjobb, då slapp man irritera sig på att dom inte gör något. Jag har sagt det förut och jag säger det igen.
- Varför ska sommarlovet vara så långt...10 veckor!!! Vem kan vara ledig så länge liksom...förutom lärare och ungar??? Hallå verkligheten!!!

Tre dagar kvar att jobba, sen semester:)

Söndagkväll!

2010-07-11 KL: 18:44:49
Jobb, jobb, jobb!!!
Men nu kan jag börja räkna ner, fyra dagar kvar sen blir det semester:)

I helgen då jag har jobbat har T varit och badat med Vilma och hennes kompisar, imorgon ser det ut att bli ett strålande väder. Men sen verkar det bli sämre, så typiskt! Då jag får semester så är det slut på finvädret?!
Men, men...vädret kan man inte styra över, jag hoppas att jag får en fin semester ändå även om inte vädrets makter är med mig.

Vilma ligger här bredvid mig och känner sig krasslig, kanske har hon åkt på en förkylning eller så är hon slutkörd. Som hon har gått på senaste veckorna så är det inte så  konstigt om hon känner sig trött och sliten. Hon har badat och varit ute i solen, varit med kompisar, varit och hälsat på Kims mormor, varit på gatufesten och bio och allt annat som jag säkert glömt nämna.
Hoppas hon somnar en stund, men först måste hon äta. T står inne i köket och fixar middag, kyckling och ris men jag fick göra currysåsen.

Ikväll blir det en tidig kväll, sov dåligt inatt.

Softar dag!

2010-07-09 KL: 21:27:39
Vilken skön dag vi har haft här hemma idag. Det har kännts som en riktigt lugn och skön semesterdag...men riktigt så är det inte, jag har sju arbetsdagar kvar att arbeta innan det är dax för semester. T jobbar sin sista dag imorgon.
Men idag har jag varit ledig och vi har varit ute hela dagen för vi har fortfarande ett strålande sommarväder. Vilma och jag pumpade upp och gjorde ren hennes lilla pool innan Amanda och Vera kom på besök.
Och där vid poolen har tjejerna badat och lekt hela dagen och jag har solat och skrotat runt.
Till middag grillade vi korv och jag var på Ica och köpte potatissallad och räksallad, som vi sen käkade ute. Vilmas kompisar åt också här och sen fortsatte dom att leka hela kvällen.

Härliga sommardagar, hoppas att vi får många sådana här dagar den här sommaren.

Skön ledig dag!

2010-07-06 KL: 20:32:19
Ledig idag och varmt men molnigt, vi trotsade molnen och åkte ner på Sporthallen...förlåt...Himlabadet:)
Badet har ju bytt namn nu då det nya äventyrsbadet är klart, utebadet är det inte så jättestor skillnad på men lite fräschare har det allt blivit. Fast det var molnigt så har solen tagit, härligt att få lite färg på den vinterbleka kroppen;)

Då vi åkte hem stannade vi till på min favorit affär "Rummet", vi hittade lite roliga grejjer bla en fin kökshanduk och en rolig tändsticksask som vi tänkte ge till Kims mormor eftersom Vilma fick vara där några dagar förra veckan.
Sen blev det middag och sen ut igen...man måste verkligen ta vara på den här tiden och försöka vara ute så mycket som möjligt och tanka sol och frisk luft.

Resten av kvällen tänker jag mysa framför tv:n...Allsång och fika...fast det där sista ska jag väl egentligen hoppa över, men va f*n man lever bara en gång!

Gott och blandat!

2010-07-05 KL: 21:05:55
Åååå...vad jag hade velat vara i Dalhalla i lördags!!!
Carola var ju där och sjöng Elvis och Barbara sånger...har hört några på tv:n och hon gör dom sååå bra.
Jag ville så gärna åka men inte T, så det blev inte. Men som jag ångrar mig nu då jag har läst recentionerna, jag skulle stått på mig lite mer.
Som tur är så kommer konserten visas på tv4 i höst och innan dess hoppas jag att vi köpt en inspelningsbar dvd så att jag kan spela in det.
Barbara lyssnade jag mycket på ett tag i tonåren och Elvis har jag alltid gillat, minns min första skiva jag fick nån gång i åtta års åldern. Det var en vinyl med Elvis och att det sen är Carola som gör låtarna är inte helt fel...om ni läst min blogg så vet ni att jag verkligen gillar henne.
Klicka på länken för ett smakprov...mmm, I Like:)

Igår var T, Vilma, Vera och Gunnar upp till Munkbysjön och fiskade. Dom hade så roligt och fick så mycket fisk att dom inte ens hade tid att fika. Själv låg jag i solen och njöt några timmar innan den försvann bland molnen.
Idag har det återigen varit en fin dag och Vilma har tillsammans med kompisar cyklat till Fläsian och badat i havet, hon sa att det var varmt i vattnet...fast dom badar ju oavsett temperatur.
Efter jobbet ikväll har jag varit ute och vattnat och rensat ogräs (finns hur mycket som helst) medans Antonia och Vilma var på förhandsvisning på "Karate Kid". Vilma tyckte att den var bra, vad Antonia tyckte vet jag inte för hon och T stack ut för att övningsköra direkt då dom kom hem.
Finslipning ikväll...tydligen är det nära uppkörning!!!

Imorgon är jag ledig, tro om man får njuta av fin väder?
Isåfall blir det nog Sporthallen för oss.
Tjingeling!

Härliga sommarvärme och släktkalas!

2010-07-04 KL: 09:38:16

Födelsedagsbarnet Antonia:)

Igår måste det ha varit en av sommarens hetaste dagar, ett tag hade vi 30 grader i skuggan!!!
Då skulle man ju ha legat på en strand och lapat sol...eller hur?
Men inte vi, nä vi hade släktkalas...och det var hur hett som helst. Men det är väl ändå bättre än att det skulle ha varit kallt och regn.
Vi åt landgång, tårta och kakor och Antonia fick en massa presenter, så nu är det färdig firat för den här gången.
Vilma hann komma hem precis till kalast började, sååå härligt att ha henne hemma igen.

Idag är det en massa moln på på himlen men solen tittar fram emellanåt och det är jättevarmt så jag tror jag ska försöka få lite sol på min bleka lagomt tjocka kropp nu:)

Ha de gott i värmen!

18-års fest!

2010-07-02 KL: 22:33:08

Äntligen fredag och ledig helg!

Just nu har vi trädgården full med tjejer. Antonia har sin 18-års fest och det är ett väldigt spring in och ut på toaletten. T har grillat åt dom men jag blev förpassad in...men det gör inget, jag slipper gärna grilla och är heldre inne och pysslar.
Dom har ätit grillad fläskarre, strips, majs, tzatsiki och bearnaise sås. Till efterätt blev det Antonias egenhändigt bakade chokladtårta, jordgubbar, grädde och glass.
Antonia sa innan att det är aldrig nån som brukar äta så mycket, så vi behöver inte laga så mycket mat, men det gjorde dom...åt mycke alltså;) T blev lite orolig att vi inte skulle få någon mat själva, men det fick vi...ingen fara, det räckte gott och väl. Fast det var ju roligt att dom tyckte att det var gott.
Hoppas nu att inte grannarna blir sura för den höga musiken.

Börjar så smått längta efter Vilma...skönt att hon kommer hem imorgon...lill hjärtat.

Nu ska jag ta och ladda inför imorgon...släkten kommer för att fira Antonia och jag hoppas det fina vädret håller i sig så att vi kan vara ute i partytältet då också.

Förberedelser...

2010-07-01 KL: 22:44:47
...inför 18-års kalaset i helgen är i full gång.

T kom för att hämtade mig på jobbet men då jag hoppat in i bussen så undrade han om jag hade lust att följa med och foga ett golv?
Näää, det hade jag verkligen inte lust med, däremot hade jag jättelust att gå en sväng på Birsta City medans han fogade ett golv i Ljustadalen.
Shoppade lite smink och andra småprylar...de är mycke rea nu, hittade faktiskt ett par "mysbyxor" på Vero Moda.

På väg hem så föreslog T att vi skulle åka ner på Kubenbadet och äta middag, det tyckte jag var en utmärkt ide. Så vi hämtade upp Antonia hemma och sen åkte vi ner och käkade, Antonias kompis Moa jobbar där så hon fixade käk åt oss. Måns ville åka och käka med Adam istället så han fick väl göra det då.
Sen var det bara att sätta igång att baka igen, ikväll blev det chokladcookies och marängtårta. Men jag tror tårtan blev för liten så jag måste nog baka en till imorgonkväll.
Medans jag bakade åkte T och Antonia och handlade kött till hennes fest, som T sen la i marinad då dom kom hem och Antonia bakade en chokladtårta...ja här är det full förberedelse inför helgens kalas.

Ringde till Vilma förut, hon är som jag berättat förut och hälsar på Kims mormor, jag tror hon hade lite hemlängtan:) fast hon sa att det enda hon saknade var Bibbi Byblos:)

Imorgon är det sista arbetsdagen av sex i ett sträck...sen blir det ledig helg!